Wednesday, September 28, 2011

Ramadhan 2011

Ramadhan Karem
Ramadhan…
Ramadhan…
Ramadhan…
Hari ini kau datang dan pergi
Saat ini kau amat dekat
Berdetik dalam irama jantungku
Kehangatan pelukuanmu terasa erat sekali
Dingin salju rintik rindu
Membelai lembut imanku
Usap kalbu membaja taqwa
Detik detik kelaparan membenih iman dari bumi keinsafan
Ayat2 suciMu menjadi hiburan sukma
Menyubur jiwaku yang gersang
Aku baca...dan baca tanpa terasa puas
Sarat tadabbur memanggil-manggil insaf
Setiap kalimah,huruf dan surah tersirat seribu makna dan cerita
Merungkaikan maksud CINTA…tafsir hidup
Membaja pohon Iman dan lantera Taqwa

Ramadhan…
Aku tahu
Kau adalah bingkisan dari sang pencipta
Kau singgah sebentar cuma
rumahmu dalam hatiku
Lewat hadirmu ada salam dari kelasih
Ada gratisan kurniaan hakikat hadaf dari CINTA

Ramadhan …
Inilah bicara hatiku
Inilah pekikan batinku
Yang hanya setahun sekali terlontar bicara
Saban tahun kau bertandang lewat jendela jiwaku
Setahun...

Ramadhan…
Siangku rebah malamku alpa
Puncak jiwaku masih berkabus kliru
Aku belum temui lagi langit rahmatmu
Apalagi utk berjabat mesra…
Sedang kakiku sudah lengah longlai

Ramadhan…
..tiba2 aku menjadi resah dan lelah
Waktu telah merompak harap
Kau akan pergi
Kau akan pergi lagi…
menuruti sunnah waktu
Damai, bahagia dan sedih kini berkumpul menjadi satu
Kerana kulihat syawal mulai tersenyum menjemputku hadir…

Ramadhan moga aku bisa ketemui lagi denganmu di musim akan datang...
aku berdoa dalam sujud denga
n lafaz yang panjang....

No comments: